Milky Way

13 mei 2016 - 1770, Australië

Nog heel even terugkomen op die 16 dorm bedroom in Noosa. Behalve dat het zwaar ongezellig was met zoveel mensen (iedereen lijkt meteen weer in de 'asociaal-modus' te gaan) en de mini wc deurtjes mij soms hartkloppingen bezorgden -aangezien ik alleen maar in mixed dorms slaap-, sliep boven mij in het stapelbed een Engels meisje waarbij direct de vonk oversloeg. Een vriendschappelijke vonk welteverstaan. Tori uit Londen. Bijna jammer dat ze niet van het mannelijke geslacht is. Maargoed. Je kan niet alles hebben. We raakten aan de praat en voor we het wisten was het ergens in de nacht (hmmm, wie is er hier nu asociaal in de 16 dorm?!). Naast me lag Nik, Canadees, en al net zo gezellig relaxed als Tori.

De volgende ochtend namen Tori en ik dezelfde bus naar Town of 1770/Agnes Water. Maar 8 uur, pinda's dus. Nik zou 2 dagen later volgen. Rik (die met de auto) ging naar Bundaberg en zou een dag later ook in 1770 arriveren. Eigenlijk moest ik me de volgende ochtend melden bij het watervliegtuig in de haven v 1770 voor een 'castaway'. Met een groep naar een onbewoond maar prachtig eiland voor 3 dagen en 1 box eten te verdelen. Geen douche e/o luxe. Alweer. Hmmm. Even denken: totaal gaar van Fraser Island en doorhollen naar het volgende avontuur en dan direct daarna nog gaarder en stinkend 10 uur in een nachtbus of auto OF 3 dagen chillen met fijne mensen. Te makkelijk: dat laatste. Dus snel de 'castaway' afgebeld met 1 of ander slecht verhaal over rugklachten om m'n geld terug te krijgen. Soms moet dat kunnen.

In Agnes Water was niets, echt niets. Dinxperlo maar dan nog kleiner. 1 supermarkt, 2 restaurants en een top koffietentje aan het strand. Maar het had voor mij genoeg: een prachtige baai en het beste hostel ooit: 'Cool Bananas'. De naam alleen al!! Het hostel was uberrelaxed: een fijne living met heerlijke banken waar films werden gedraaid in de avond, een gezellig binnenplaats met hangmatten en een paar klompen aan de boom èn een Friese vlag (hallo Nederland!). De keuken, sanitair en kamers schoon (ultiem genieten) en de bedden kraakten niet bij het verschuiven van je kleine teen: top! Een kok die elke avond kookt waarvoor je je kan inschrijven voor $7! De eigenaar Greg is altijd enthousiast, leert direct je naam uit z'n hoofd en altijd in voor gezelligheid. Love it! En, niet onbelangrijk: het is hier tropisch warm!! Heel ander klimaat dan in Noosa en alles ten zuiden daarvan. M'n enthousiasme werkte aanstekelijk op Rik want hij volgde nog diezelfde avond; Bundaberg bleek een arelaxte plaats met veel criminaliteit en overvolle vieze hostels.

De next day bestond uit een heerlijk ontbijt aan het strand met Tori, dagje zonnen (eindelijk iemand om m'n rug in te smeren ;-)) en een diner in 1 van de 2 restaurants met goddelijke wijn (ultiem geluk na al dat b**r). In de middag gaf ik nog ff een gratis peepshow weg door te gaan bodyboarden op de golven. De golven waren hoger dan ze leken vanaf het strand en de stroming was sterk. Iets te sterk. Ik ben een lucky basterd aangezien m'n broekje at least nog bleef hangen rond m'n knieën...
Nog even genieten van zwemmen in de oceaan (ondanks de peepshow), want hierna is het alleen nog maar zwemmen met de bescherming van een asexuele stingersuit. Gevaarlijke stingers, stingrays en lemonsharks zwemmen dan in dezelfde plas water als wij. Helikoptervlucht lijkt me wel wat, maar enkeltje richting ziekenhuis is minder stoer.

Die avond kon ik aansluiten bij een party van een plaatselijke surfinstructeur. Locatie: een leeg hostel met een fraai uitzicht over de baai, een hottub en een zwembad. Zo kom je nog eens ergens; èn afgevinkt!
Daarna even 2 dagen misbruik gemaakt van de vrijheid die een auto met zich meebrengt. Tripje naar de rumdestillatie van Bundaberg. Cultureel verantwoord èn lekker, goed bezig dacht ik. Nog nooit zulke gore rum geproefd, haha! Gevalletje 'idee' en 'uitvoering' die weer eens niet helemaal in balans zijn. De rum die smaakte naar banaan en toffee was heerlijk, maar dat is geen 'echte' rum natuurlijk. Die middag een verlaten strand opgezocht, want dat kan met een auto, fijn! Op de terugweg in de schemer staken er meerdere groepen wilde kangaroos over. Met kleintjes in hun buidel. Kippenvelmoment. Maar ook levensgevaarlijk! Die wil je niet voor de auto hebben, het gevaarte op 2 poten heeft meer overlevingskans dan degene in de auto. Maar wat een fascinerend gezicht. Snel de auto in reverse voor een foto: failed.
Op de laatste dag in Toen of. 1770 een historische wandeling gemaakt langs het dorp naar de plek waar James Cook landde in....(je raadt het noooooit) .... 1770. Hmm, ja, afgevinkt. Nik was inmiddels ook gearriveerd in Cool Bananas. Alleen Rob Kamphuus ontbrak nog om 'de reunie' te begeleiden. Meer 'bekenden' sloten aan die ik tussen Sydney en Fraser Island had leren kennen. Gezelligheid!

Tori was al vooruit gereisd naar Airlie. Ik volgde die nacht met de nachtbus. 10 uur in een overvolle en snikhete bus met iemand naast me die ook de helft van mijn plek nodig had. Kleine mantra: niet ergeren, alleen verwonderen. Niet ergeren, alleen verwonderen. Niet ergerrr..... 'could you move over please and take your own seat and ONLY your own seat (ondanks dat dat fysiek gezien heel lastig gaat worden.....!!!!).' Fijn, dankjewel.
Ik hoor jullie denken: what happened to the car?? Wellll. Die moest naar de garage omdat hij bijna het loodje legde op de terugweg van 1770. Sociaal gezien had ik daarop kunnen wachten en samen met Rik de reis van 10u richting Airlie kunnen maken. Maar, als we pech zouden krijgen dan zou ik misschien wel mijn boot missen richting de Withsundays. En dat wil niemand. Ik kreeg ook m'n twijfels toen ik Rik een spoedcursusje 'olie/koelvloeistof/ruitenwisser vloeistof bijvullen' moest geven (hoppa, 'doen alsof' komt weer van pas). Nachtbus it is...!

In Airlie weer herenigd met Tori en haar vriendin Cat. Rik volgde al snel (zonder pech, wel met totale uitputting), Nik een paar uurtjes later. En wat doen we dan?! Yes! Chillen met de billen bij de lagoon: een speciaal aangelegd zwembad aan zee, want zee is geen optie meer. Paar dagen ervoor was er nog een croc (real deal, niet de afschuwelijke sandaal) gesignaleerd in de haven. Dit voelde als een 'mini vakantie' in mijn trip. En het beviel me prima.

Milky Way
Als je eens toevallig in het noorden van Australie bent (ja je weet het niet...), kijk dan als het donker is eens naar boven. En ga er goed voor zitten. Liggen is nog beter.
Miljoenen sterren schitteren aan de hemel. Totaal anders dan bij ons in Europa. Het is een enorme wolk aan sterren. We kijken hier naar dezelfde Melkweg, maar vanuit een andere hoek. Ook zijn andere sterrenbeelden zichtbaar. Zo is Orion heel duidelijk, maar de Grote en Kleine Beer kon ik niet ontdekken. Ik wist niet wat ik zag..! Zo ongelooflijk veel sterren bij elkaar, de één nog feller en sprankelender dan de ander, grote en kleine, trossen bij elkaar.
Ik kan er uuuuuuren naar kijken. En waarom ook niet.

Veel fijne momenten, gesprekken, ultiem geluksgevoel, slappe lach, stiltes, bezinning, overpeinzingen, soms een paar tranen, drankjes, rust, samenzijn maar ook alleen. Een unieke ervaring en bijzondere flow. Laat dit nooit overgaan. Voorlopig dan.

Next: met de wind in de zeilen richting de Whitsundays!!
Superdoei! X

1. Ans Van Ree:
    12 mei 2016
    Geweldig weer.tot het volgend verhaal, dag
  2. Karin Wibier:
    13 mei 2016
    Hoo; wat een mooi verhaal weer!
    Als je verloskunde zat bent kun je altijd nog schrijfster worden.
    Maar goed: je hebt bij thuiskomst een vakantie nodig om weer aan het Nederlandse ritme te wennen!
    Geniet nog ff daar down under under.
    Karin.
  3. Lisa:
    13 mei 2016
    Wauw, te gek Ber! Volgens mij wil jij daar nooit meer weg...wat een prachtige belevenissen en fantastisch opgeschreven! I love it! Big kisss X
  4. Moniek:
    13 mei 2016
    Whaaaa volgende keer (ahum, ff sparen nog) willen wij ook mee hoor! Vinden vast een tijdelijk vervangend team voor de praktijk.....hihi nee dus. Hahaha geniet nog even! Heerlijk wat je allemaal meemaakt!! Dikke zoen en tot snel!
  5. Arjan en Diana.:
    14 mei 2016
    Hey Bernadette!
    We hebben gehoord dat je in Australië bent.
    Dus we zijn even op zoek gegaan (lang leve Google!) en hebben je reisblog gevonden.
    Erg leuk om het te lezen!
    Heel veel plezier nog daar!
    Groetjes van je (schuine) overburen.
  6. Inez Brusse:
    16 mei 2016
    Hi,

Wij zijn inmiddels in Cairns. We lopen nu door de night market heen. Ben je toevallig in de buurt voor een biertje? Stuur maar even een whatsappje of iets naar mijn dochters nummer: +610421734714

Wie weet tot straks!