"Windstil is niet veel als je surfen wil..."

30 april 2016 - Arrawarra Headland, Australië

Ik kan surfen, mits de juiste baai, mits de juiste tijd, maanstand, windrichting en de onderstroom.
Zoveel variabelen dat je geen zin meer hebt om eraan te beginnen. Ook als de zee het wel zou willen. Eindstand is de golf laf en de zee droog.
Spoor de zee aan, fluister in haar oor. Ik neem je niets kwalijk.
Misschien dan morgen.
En is het niet morgen, dan kies jij maar op welke dag dan wel en dan hoor ik het.
Ik wacht op de golven.
Steve Addington in Australië.
Windstil is niet veel als je surfen wil.
-Typhoon-

Windstil was het niet. En als dat het wel was, maakte het niet uit voor de golven. Alles behalve laf. En surfen kan ik ook niet heel goed.
Wat wel klopt uit dit heerlijke nummer van Typhoon is de juiste baai: hij is prachtig! Met mooie villa's, groen gras, palmbomen, een leeg strand, zacht zand, een waas van opspattend zeewater van de golven die op de kustlijn klappen en surfende mensen die elkaar aanmoedigen om de beste golf te pakken. Knijp me, want ik droom!!

Het was al vroeg dag, maandagochtend 18 april 6.25u verzamelen op Central Station van Sydney. Het begin van de surfweek. Weer door m'n wekkertje heen geslapen (hoe dan?!), maar nog wel net op tijd. In ieder geval zoveel lawaai gemaakt op die dorm room van 6 dat degene die om 03 uur snachts die harde borrelnoten zat weg te kanen (misofonie ergernisje uit m'n vorige blog), rechtop in haar bed zat! Hah! Karma.
Eerst een treinreis van 9 uur voor de boeg. Op de kaart lijkt de afstand tussen Sydney en Arrawarra Beach helemaal niet zo spannend, maar in werkelijkheid zijn het vaak lichtjaren van afstanden. Ik en Manouk (reisgenoot van 1e hostel in Sydney) ontmoetten op het station Nanne, ook uit Nederland. Verder is het een gelukkig een internationaal gezelschap.
Nadat we een 'eigen risico verklaring' hadden ondertekend konden we gaan. Het ging met name over sharks, jellyfish, ribs en severe injuries en death (geen grap!). Okej dan! Let's go bananas!

Onze locatie voor deze week was een grote surferscamping. Een mooie mengelmoes van veel internationaliteiten, heel de wereld was vertegenwoordigd. Mannen, vrouwen, jongens, meisjes, gevorderden, beginners, heel cool en heel uncool (ik behoor tot die laatste categorie) met 1 gemeenschappelijk doel: surfen.
Slaapplek: golfplaten bunkertje met nog 11 anderen. Gezellig. Die kan ik ook afvinken nu.
Maar wat een ge-wel-dige sfeer!! Iedereen is leuk (nouja...bijna dan), relaxed. Muziek op standje gehoorbeschadiging. De camping lag aan die perfecte baai, de baai van Typhoon. Precies zoals ik 'm me voorstel als ik naar zijn nummer luister. Ontbijten, lunchen en dineren doen we met z'n allen. Aansluiten in de rij en eten wat de pot schaft. Gewoon goed, geen gezeik.
Meteen de eerste avond even de shuttlebus gepakt naar het plaatselijke winkeltje in Woolongata (alleen die naam al!!) voor een koud biertje (volgens de statistieken ben ik inmiddels alcoholist vrees ik)....we zitten immers op een camping! (En ook al zaten we dat niet dan nog, maar dat doet er ff niet toe).

Het contact in de avonden daar is zo gelegd. Potje kaarten onder het genot van een drankje met Tom en Cloë (GB), Nanne, Manoek en Sander (NL), Laurens (DL) en Giani (SW). Lekker sterke verhalen vertellen over wie de beste golf had en de beste wipe out (mooi woord voor gewoon keihard op je bek gaan...).

's Ochtends om 09uur onze eerste surfles. Lekker een nat, koud en zanderig 'wetshirt' aantrekken. Aiiii, niet fijn, maar laat ik nou niet meteen gaan zeiken dacht ik bij mezelf. Verplicht insmeren met factor 50, jaja insmeren is some serious shit overhere en terecht. De bekende 'Aussie vegen' op neus en wangen, charming! Maargoed, voorkomen dus beter dan genezen in dit geval.
De instructeurs waren natuurlijk de meest coole en getrainde surfdudes, zo uit een brochure gehaald. Jammer dat ze dit zelf ook vonden. Afknappertje.
Uitleg over de golven, het tij, de wind, de rib's (onderstromingen), de gevaren, de spelregels. Ik snapte er echt he-le-maal geen fuck van, maar in 'doen alsof' blink ik uit.
Toen de regel 'look cool' ter sprake kwam (regel 1, jaja!), moest ik ff grinniken. Ik dacht bij mezelf: hoe dan?!! Ik loop hier in een zeer uncool shirt met een dikke laag factor 50 te ploegen door het zand met een surfboard dat meer de baas is over mij dan ik over dat board. Maar hardop grinniken doe ik ook niet meer, want daardoor mocht ik ff voordoen hoe je er 'cool' uit kon zien. IK!! Shoot. Met de kreet 'YEOOOOW' (steek je duim en pink op) erbij, want dat doe je na een strakke actie. Ik zocht naarstig naar het gat in de grond om in te verdwijnen. Die was er niet. En hop daar ging ik weer: lekker 'doen alsof'.
Eerst oefenen op het strand hoe je op een surfboard moest staan en hoe overeind te komen. Knieën en tenen al afgeschaafd. Goed begin. Zoute water in, hmmm prikt goed.
Ze hadden het over golven....maar dit, dit waren echt muren van water die op me afkwamen. 3 meter hoog was geen uitzondering en dat op een redelijk ondiep stuk water. Bij de eerste golf keek ik nog ff hysterisch naar m'n instructor, wachtend op het signaal dat we moesten evacueren vanwege een soort van tsunami. Maar in plaats daarvan zei hij doodleuk: you go catch that wave girl, good one for practice!! WHUT?!!
Opgeven...? Heel verleidelijk, maar zo uncool dus dat doen we niet.
Na 2x proberen stond ik zowaar op m'n board (wel op de lagere white wash golven met de schuimkoppen)! De instructeur gooit er een enorme 'YEOOOOOW' uit en ik dacht: dit gaat leuk worden! Beginnersgeluk kwam niet in me op.
Dat heb ik geweten.... wat volgde was liters zout water happen, salto's achter- en voorover, heel hard over m'n board en het zand heen schaven, nosedives (jep: head first), board op m'n hoofd, getwijfel aan m'n zwemcapaciteiten en veeeeel wipe outs. Totaal geschaafd en overal spierpijn. Zelfs brood smeren moest met beleid. Maar het bleef leuk. Het enige wat ik daar ben verloren is een klein stukje ego en m'n kleine teennagel...

4 uur per dag les en op het water. Vanaf dag 2 maar een wetsuit aan. Niet onder het mom van 'looking good in my wetsuit', maar vooral tegen het schaven, de pijntjes, maar ook tegen het eventuele verbranden en de kou (afwisselend weertje hier). Het was geen surfles meer, maar meer lesje 'niet opgeven voor gevorden'....!
Na 3 dagen eindelijk de 'green waves' op (geen laffe golfjes meer, maar de grote overslaande golven). Ik had wel een beetje de bibbers, want op het moment dat je op je board staat (als dat al lukt), zit er niets onder de voorkant van je board als je naar beneden kijkt. Niet naar beneden kijken dus. Maar als je er af gaat, dan ga je ook hard!
En toen na 3 dagen was hij er dan: die ene 'massive wave': peddelen, peddelen, nog harder peddelen, flinke zet van de instructor en gaaaaaaaaan! Tot aan de kustlijn!! Wat een onbeschrijflijk vet gevoel was dat zeg! Wat een adrenalinerush! Kleine teleurstelling dat de fotograaf er ff niet stond, maar neem maar van mij aan dat dit voor 1x geen sterk verhaal is. Een enorme 'YEEEOOOOOW' achter mij van de instructor met er meteen achteraan: 'lucky shot'!
Euh, wacht ff....what did you say?
Lucky shot?!
LUCKY SHOT?!!
Well thanks, mooiboy.
Geluk dwing je af, als je dat maar weet! ;-)

Verder: veeeeeeel regen. En wie gaat d'r kleding wassen en buiten laten drogen? Yes! M'n kleding (inclusief ikzelf) ruiken inmiddels al dagen naar natte hond. Maar als dat alles is waar ik me druk om maak, dan is het leven zo slecht nog niet. En je went eraan.

De laatste  dag zoveel pijn in m'n lijf dat ik vooral grossierde in wipe outs. Ook leuk, vooral voor de rest. Bodyboarden dan maar, echt te leuk om te doen. We lagen al om 07 uur sochtends in het water. Het weer dit keer perfect, de baai even mooi als altijd en terwijl we op onze boarden over de golven achter de branding dobberden zwom er een wilde groep dolfijnen ons heen. Wauw!!
Life doesn't get any better.

Smiddags nog aan ocean raften gedaan (om de week met een klapper af te sluiten) en toen was het tijd om door te gaan naar Byron Bay. Afscheid van Nanne. Heel erg jammer! Je deelt in korte tijd heel veel samen en moet iedere keer weer afscheid nemen van de mensen die je hebt ontmoet en het begint in de volgende plaats en hostel weer van voor af aan. Dat maakt het heel leuk en afwisselend maar ook vermoeiend soms.
In Byron Bay ontmoette ik weer mensen vanuit het eerste hostel in Sydney. Byron Bay is een soort klein Ibiza in Australie. Hele relaxte sfeer maar volledig in hippiestijl. Iedereen heeft de meest wazige wijde gekleurde broeken, dreadlocks is het helemaal en iedereen is zo stoned als een garnaal. Een ritje naar Nimbin is zo gemaakt. Daar kan je de beste THC koekjes krijgen om er een halve op te knabbelen en je kan de hele dag rondspacen. Heb ik me laten vertellen...!!! ;-) Iedereen gedraagt zich hier dan ook alsof ze roze olifantjes zien vliegen. Ik vind het echt over de top, maar de sfeer is ook hier goed.
De eerste dag een chilldag ingelast. In m'n eentje naar het strand. Voor het eerst weer even op mezelf sinds dag van aankomst. Relaxxxx! Totaal onpraktisch wel, want ik heb precies dat stukje rug verbrand waar ik zelf niet bij kon met smeren. Goed voor elkaar, kuch.
Ik had een te gek hostel in Byron, alleen too bad dat ik in een tipi tent sliep. Goed bed, maar geen elektriciteit en geen licht. Maar wel een fucking huntsman spin (google!!!!). Ik hoorde de 1e nacht al getrippel over het grondzeil. Mijn mantra die nacht: 'ik hoorde niets, het was niets. Ik hoorde niets, het was niets.' Did. Not. Help. At. All.
De volgende ochtend zag ik zelfs zonder m'n lenzen in dat er een hudge ass monster zo groot als mijn hand incl vingers onder een bed glipte. En ik was niet de enige die het zag.
NO WAY! PANIEK! Maar dan echt: PANIEK!
De boel op de kop gezet met m'n tentgenoot maar niets kunnen vinden.  De hostelmanager vond het niet zo spannend: de huntsman is immers de meest vriendelijke spin en hij eet ook nog een kakkerlakken. Nah, hebben we die in ieder geval niet heh! Top. Maar dus nog een nacht in die tent. Kuuuuut. No sleep. De nacht erop snel een kamer geboekt daar. Ik wil nooit meer in een tent in Australie: been there done that.
Op de foto's zien jullie dat er nog ff een python bij de tent wordt weggesleept...maar vergeleken met de angst die ik voelde voor de spin kan ik die python inmiddels handelen, haha.
Op de laatste dag in Byron samen met de groep uit Sydney een auto gehuurd en naar de watervallen gereden; de Minyon Falls in het regenwoud. Een flinke hike over te gladde natte rotsen (ja, het heet niet voor niks REGENwoud).
Mijn bucketlist voor wat betreft 'ongewild wildlife' ben ik lekker aan het afwerken: resultaat na de hike waren 3 bloedzuigers, waarvan 1 in m'n lies! Holy smokes die doen echt pijn als ze aanhappen. Bloedt wel flink als je ze lostrekt. Gelukkig doet Freek Vonk er altijd heel luchtig over dus no worries, mate!
Die avond nog naar een gezellig feestje geweest met de hele clan. Party hardy en hang loose! Vooral omdat het mijn laatste avond was in Byron en de rest nog daar bleef.
Maar het is goed, op naar een nieuwe plek, nieuwe mensen, nieuwe herinneringen in de maak.
Heading to Noosa & Fraser Island!

Ps: ik snap dat er voor de meesten geen doorkomen aan is, gezien de lappen tekst. Neem het jullie niet kwalijk, maar mezelf wel als ik iets vergeet. Kunnen mijn kleinkinderen later lezen wat voor een gek figuur hun oma wel niet was. XO

1. Ellen Geven:
    30 april 2016
    Allo Bern, een heerlijk verhaal om op de zaterdagmiddag ( ex-Koninginnedag) te lezen ! Ik zit in m'n eentje hardop te lachen. Vincent ziet dit en pakt nu ook zijn Ipad om te beginnen aan jouw blog. Wat een cool nichtje hebben we toch. Nu vier dagen niets van je horen; zal wennen zijn. Bye, bye
  2. Vincent:
    Heee BeBe,
    Prachtig verhaal. Kan mij helemaal inleven. Gaaf wat je allemaal meemaakt. Ff wat anders dan bij " onze Ed":). Prachtige fofos.
    Mooi dat we ook af en toe kunnen appen!
    Take care and enjoy!
  3. William:
    30 april 2016
    Teksten vervelen echt niet!!! Zoek een Nice surfdude en begin met de eerste stap van je kleinkinderen. Zitten inmiddels aan de zaterdagmiddag/pils. Dat smaakt weer een beetje na een weekje rondschuimen in de vvnf tent. Geniet ervan buuv en op naar withsunday voor de foto die boven mijn piano moet.
  4. Geerte:
    30 april 2016
    Weer leuk verhaal om te lezen meid!!!genoeg avontuur om je vermaken! Time flies!!
  5. Jessy J en blonde Madonna:
    Hey mate,

Wij hopen dat je het verhaal niet op je telefoon hebt hoeven te typen! Je huis heeft het verhaal in ieder geval al gehoord, want heb het even aan je plant en bank voorgelezen. Ze missen je en wij ook (maar je huis is prima vertoeven).

Enjoy and have fun.

X J & M
  6. Bon:
    30 april 2016
    Love it, love it, love it! Je humor is echt heerlijk! Je verhalen lekker weg te lezen! Op naar Nog meer avonturen!
    Xx
  7. Huib:
    1 mei 2016
    Leuk verhaal weer Ber. Enjoy & joe. :)
  8. Lisa:
    4 mei 2016
    Geweeeeelldig!!!! Het leven in Hollanda is er niks bij ;-) sjeeminee wat een verhalen. Whahaha ongewild wildlife! Ik lach me dood in m'n veilige appartementje (weet je nog die langpootmug die je voor mij moest pakken, toen je zei dat je er vast aan kon wennen..) whahaha ik krijg hier al de kriebels van die huntsman jaiks!!!! Petje af hoor Ber, ik vind je echt super maar dan ook super stoer! En je kan gewoon surfen man, f*king vet!!! Wat een prachtige foto's! I really love it. Mijn fotoshoot stelt er niks bij voor hahaha! Verheug me er enorm op als je weer terug bent, maar geniet vooral nog even van de laatste weken in Aussie mate.. Enjoy your ass out!!! (ik probeer even in jouw schrijfstijl mee te gaan ;-)) hihi dikke kus van mij! X
  9. Kim splitthoff:
    5 mei 2016
    Heb net al je prachtige foto's bekeken!
    geweldig. Je hebt echt wel de reis van je leven...super om te zien dat je geniet, heerlijk. Nog even doorgaan zo!
  10. Inez Brusse:
    Hi!

Bij toeval kom ik op jouw blog terecht.
    Wat een ontzettend leuke verhalen en superstoer dat je de stap hebt gewaagd.
    Zo te horen heb je er geen spijt van .
    Iris (onze oudste dochter) en ik zijn inmiddels in Rockhampton beland voor een overnachtig.
    Lekkere biefstuk, maar dat is het dan ook wel. Geen must-see dus.
    Morgenochtend verder richting Airlie.

Ik wens je heel veel lol en mooie ervaringen toe.

Wij doen ze zeker op in dit fantastische land!

11. Dette:
    Hi Inez!
    Thnx voor je leuke reactie! Ik geniet met volle teugen! Head over heals in love with Australia!
    Ik loop behoorlijk achter met m'n blog, wand ben na Byron Bay al in Noosa, Fraser Island en Agnes Water geweest. Ben op dit moment in Airlie. Ga morgen de boot op richting de Withsundays!! Ik slaap zondagnacht ook nog een nacht in Airlie! Zou toch bijzonder en toevallig zijn als we elkaar daar tegen het lijf lopen!
    Geniet van deze bijzondere trip samen! En wie weet...tot ziens ergens hier!
    X Bernadette
  12. Inez Brusse:
    Hi,

Dat zou zeker toevallig zijn, maar wie weet. Ik kwam ook echt bij toeval (zat wat te googelen) bij jouw blog terecht.
    Wij hopen morgen naar Mackay te rijden en dan overmorgen naar Airlie. Wij gaan maandag richting Whitsunday. Moet zo mooi zijn! Ben heel benieuwd.

Ik heb me aangemeld om je een beetje te kunnen volgen. Als je dat niet wil, gewoon zeggen hoor!

Wie weet tot gauw!

13. Dette:
    6 mei 2016
    Nee leuk juist!! Daar is het ook voor bedoeld!
    Het is hier echt prachtig. Adembenemende vergezichten. Een prachtige lagoon waarin je heerlijk kan zwemmen. Want zwemmen in de oceaan zonder bescherming is geen optie meer. Enkele dagen geleden is hier in de haven nog een krokodil gesignaleerd. Oeps.
    Maandag of dinsdag ga ik verder naar Magnetic Island. Het volgende prachtige plekje. Mission Beach volgt daarna en dan helaas alweer op mijn eindbestemming Cairns. Maar daar denk ik nog maar even niet aan.
    Safe travels! En wie weet... zondag namiddag chill ik nog aan de lagoon waarschijnlijk!
    Groetjes!
  14. Inez Brusse:
    9 mei 2016
    Hi,

Jammer dat we elkaar niet meer zijn tegengekomen.
    We waren gisteren en vanmorgen bij de lagoon.
    We gaan zo aan boord van de catamaran die ons naar Whitsundays brengt.
    Ben heel benieuwd.
    Goede reis verder!

15. Dette:
    9 mei 2016
    Hi Inez!!
    Inderdaad erg jammer! Was rond 16u terug can de boot. Ben nog wel langs de lagoon gelopen, maar zag jullie niet zo snel. Ff gedoucht, wat boodschappen gedaan en naar de 'afterparty' van de boot ;-)
    Geniet van de Withsundays want het is fantastisch!! Nog nooit zoiets moois gezien.
    Ik ben inmiddels op Magnetic Island. Het weer is hier verschrikkelijk: zwaar bewolkt en regen! Balen! Wel erg warm, haha.
    Enjoy en wie weet tot later deze trip.
    Groetjes!

Toch bijzonder...na ons gesprek bij mij thuis zo dicht bij elkaar aan de andere kant van de wereld!!
  16. Inez Brusse:
    Hi.

Idd gek idee eigenlijk.
    Wij zijn na onze fantastische trip naar Whitsundays gisteren naar Townsville gereden.
    Zitten nu (in het zonnetje ... Haha) te wachten op de ferry naar Magnetic Island. Helaas net die van 8.45 uur gemist.
    Gaan daar met de bus rondreizen.

Waar ben jij nu?
    Ook nog hier ergens?

17. Dette:
    Hey Inez!
    Het weer klaarde al snel op op Magnetic Island, gelukkig. Ik heb daar een auto gehuurd en het eiland rondgereden. Het is niet groot dus heel goed te doen. De koala sanctuary is echt een aanrader. Je kan daar knuffelen met een koala. Dat was ook mijn plan maar ik eindigde met een slang om m'n nek en een kleine krokodil in mijn handen haha.
    Ik ben gisteravond aangekomen in Mission Beach. Vertrek vanavond (of morgen) richting Cairns, mijn eindbestemming. Ik ga nog een dag duiken en naar het Daintree Forest.
    Ik ben daar t/m woensdag. In de namiddag vlieg via Brisbane en Abu Dhabi weer naar huis helaas!!!
    Jullie??

Geniet van Magnetic, het is wederom prachtig. Maar niets kan aan Whiteheaven tippen ;-)
    X
  18. Inez Brusse:
    Hi!
    Wij waren vandaag op Magnetic Island en ook geknuffeld met de koala, slang en kroko. Super gaaf.
    Zijn nu aan het eten bij een prima Italiaan in Townsville.
    Ik denk dat wij morgen doorreizen.
    We stalken je. Hihi
  19. Dette:
    Nou superleuk!!
    Ik ben bijna in Cairns. Het kan eigenlijk niet zo zijn dat we elkaar niet gezien hebben voordat we weer naar het 'echte' leven terugkeren.
    Ik ben morgen gewoon de hele dag in Cairns, niets op de planning. Dus mochten jullie er zijn en het leuk vinden om even een drankje te drinken, let me know. Ik ben er trouwens nog tot woensdag.
    X
  20. Inez Brusse:
    Hi,

We rijden morgen naar Mission Beach.
    Is het daar leuk?
    Daarna gaan we richting Cairns.
    Drankje zou dan zeker leuk zijn.
    Ik hou ook wel van een biertje hihi.

Wie weet ....
  21. Inez Brusse:
    Hi,

We rijden morgen naar Mission Beach.
    Is het daar leuk?
    Daarna gaan we richting Cairns.
    Drankje zou dan zeker leuk zijn.
    Ik hou ook wel van een biertje hihi.

Wie weet ....